Pengalaman MacBook Air

Laptop pertama  yang aku ada ialah Acer. Hadiah daripada Kak Linda, Abg Lan, Abg Lihin dan Abg Abu untuk aku guna belajar di Kolej Mara Banting. Memang di kolej banyak guna laptop untuk menaip lab report, buat assignment, presentation dan sebagainya. Pengalaman pakai laptop Acer itu memang tak seronok. Windows dengan microsoft tak original, memang tak seronoklah. Komputer perlahan dan berat. Tapi zaman tu, itu je yang mampu. Alhamdulillah data menghabiskan International Baccalaureate dengan 39 points.

Laptop tu masih bertahan sampan aku melanjutkan pelajaran di University Newcastle, UK. Tak beli laptop baru pun kebab University ada menyediakan mammal computer yang canggih. Jadi kebanyakan kerja pun buat di sana. Laptop guna untuk online di rumah, internet aju jadi walaupun laptop slow tapi bila dah buka browser, ok la. Bertahan sampai aku year 4-5 macam tu. Repas tu asyik blue screen dan tak boleh buka dah.

Bila dah kerja Housemanship kat Hosp Sultan Ismail, memang jarang la guna laptop/PC. Guna bila nak kena buat slide presentation HO CME je. Adalah empat bulan sekali. So guna komputer hospital sahaja. Lepas habis HO dan mula kerja MO di Hospital Serdang, mula-mula kerja klinikal memang jarang la guna laptop, tapi sejak masuk admin ni, banyak pula nak guna. Maka selepas duit gaji naik pangkat dari UD41 ke UD44 masuk, so adalah duit lebih.

Memandangkan ada dua internal inquiry nak kena buat bulan 10 ni, lepas tu ada report meeting mortality TB dan report FPP, maka beget kuat lah alasan nak beli laptop baru. Kesian pula nak pinjam selalu dari Aunty Syaz. Harapnya dengan ada Macbook Air ni dapatlah buat kerja sikt dirumah. Internet Unifi ni pun membazir je kalau tak guna sangat.

Minggu first ni pakai memang seronok. Beli Microsoft365 from Shoppee. Rm 9 boleh ada account nama sendiri (custom) dan login 5 devices. So iPhone dan iPad pun sekarang dah ada Microsoft office.

Comments

Safuan Hakim said…
ZAIDDDD... teruskan blog! Aku akan jadi pembaca setia. Takde geng blog huhu sedih aku so bila jumpa blog kau yeayyy haha
ahmad zaid said…
insyaAllah..simpanan peribadi..terima kasha sudi membaca..haha