Kemalangan

Hari ini abang Salihin (abang ke-2) akan bertunang di Simpang Renggam, Johor. Setelah semua persiapan kami sekeluarga menaiki dua buah kereta bertolak dari rumah dalam jam 9 pagi. Emak menaiki kereta yang abang Salihin sewa bersama 7 dulang hantaran manakala aku bersama Abah, Kak Yan (akak ke-4) dan Yati (anak saudara) dalam kereta Mitsubishi Abah.

"Zaid meh naik kete dgn mak" pelawa emak sebelum perajalanan.
"xnak la, kete tu xde radio" jawab aku.

Perjalanan dari Pahang ke Johor dengan kelajuan 90km/j mengammbil masa lebih kurang 6 jam. Sudah menjadi kebiasaan aku akan tidur di tgh perajalanan.

***

Apabila ku sedar, aku terbaring dan abah sedang menangis di sebelah.

***

Aku sedar kali ke 2 ketika berada di bawah lampu bilik emergency. Ramai manusia berpakaian putih di sekeliling.

***

Sedar kali ke 3 ketika badan terasa lenguh dan penat. Aku menjerit "mak" berulang-ulang kali. Nurse datang dan mengurut belakang aku.

***

Aku sedar aku sudah berada di wad kanak-kanak. Mak sedang mengelap badanku. Mak membasuh rambut ku yang penuh darah kering.

***

Aku terjaga. Mak tiba-tiba menutup tirai katil. Aku terdengar pesakit katil hadapan meronta-ronta. Kemudian terdengar bunyi bising. Kemudian senyap. Ajal nya telah tiba. Doktor telah memberi bius berlebihan kepada kanak-kanak yang sawan.

***

Aku dibawa pulang. Tidak bersekolah selama beberapa minggu. Kepala botak sebelah. Kesan jahitan di muka dan kepala kekal hingga hari ini.

"mak dah pesan, naik kete dgn mak,zaid xnak" itulah ayat mak berulang-ulang kali terngiang di telinga sampai hari ini walaupun sudah 10 tahun perkara itu berlaku.

Comments

PeRaNTau said…
salam...

heh...ingatkan ang tulih ni ang kena eksiden baru2 nih...
hu3...
PeRaNTau said…
terkejut aku mula2 baca nih =P
ahmad zaid said…
itu name die teknik suspens! ade gaya Shahnon Ahmad x..?huhu
Anonymous said…
mantop2.. haha
ahmad zaid said…
mantop..kene langgar dgn bas..
aku pun sampai sekarang ingat accident yg ak kna dan takut naik kereta.ak dah x ske travel naik kereta sekarang. huhu. btw, teknik saspen ko berkesan. ak ingatkan ko baru2 ni accident.
Izzuddin Yussof said…
agak arr hahah, surprise jer

tp itulah aku terpk gak, derhaka kt mak ni nk kena bala ke... tgk2 kena btul huhuhu
ahmad zaid said…
mase tu kecik lagi..10 tahun..tapi kne cash...skang mak xbagi kawin sblum bina rumah banglo untuk mak..uish..serius takut nak lawan cakap mak..

to erni: cerita erni kemalangan tu ade dalam blog erni x..?
hurm..ade..but cte pasal selepas kemalangan tu la...ada kat post "credence" rasanya..
ismaukeire said…
Assalamualaikum wbt...

Anda kini termasuk dalam pautan ukhuwwah ISMA UK-Eire...

Ukhuwwah fillah abadan abada... =)

Lawati kami di
http://ismaukeire.blogspot.com/

Sebarang idea amatlah dihargai...