Hidayah


Signal WiFi yang semakin perlahan dan icall yang terputus membuatkan aku duduk termenung di kitchen. "baru 5.30 ptg, nak pergi bersukan, whatsapp group senyap je plak". tiba-tiba terdetik untuk mebaca surah alkahfi pada hari jumaat yang berbaki 1 jam stengah tu. usai ayat ke 110 selesai, tergerak hati pula ingin melawat bilik Poji yang baru pindah ke ISV (international Student village).

"Kemas nyee bilik ko Poji" sesegak orangnya, begitu tersusun bilik junior KMB aku ni. Bakul dobi yg terletak di tepi pintu menjadi topik perbualan. "Dobi baju kat mana Poji?" sejak semester baru 2013 ini, dobi ISV masih belum beroperasi. dan 3 minggu ini basuh tangan ajelah option yang aku mampu. Ada sahaja mesin basuh di bilik, mesin basuh kongsi beli pada tahun 3 dulu. tapi rosak. Tiba-tiba mendapat hidayah untuk membaiki mesin itu.

"Poji, kalau aku call orang baiki mesin tu berbaloi x? Emm..selepas setahun tinggal di rumah sewa pada tahun 3, tahun 4 kami berpindah ke ISV. Pada awalnya mesin tu okay je. Tarik extension plug dari bilik, sambung pipe dari sinki, maka beroperasi lah. Tetapi kemudiannya pihak ISV merampas mesin basuh itu. Katanya, tunggu xde isu, baru mesin itu dipulangkan. Setelah seberapa lama, kami mengambil mesin itu semula. Tetapi apabila tekan on, xberfungsi la pulak.

Namun secara xsengaja, aku terfikir untuk test extension tu mengecas iphone. Tidak berfungsi!! wahh. berita baik, mesin ni xrosak sebenarnya. Extension yg rosak!! terus aku menggantikan extension yg baru dan beroperasilah kembali mesin basuh. Alangkah produktifnya hari tu. mendobi semua baju, kemas bilik dan dapur. Pergi tgok dapur! bersihkan! pagi ini bangun pun trus g basuh kereta! adakah ini obsesive kompulsive disorder? apa-apa pun. Alhamdulillah. Semua nikmat yg diberi adalah datang dari Allah.

Comments