Malaysian Night


Sementara menunggu Farid menyiapkan dinner di dapur, aku terlelap kelaparan. Kelas yang bermula seawal jam 9 pagi sehingga 5 petang memang memenatkan otak dan badan. Dan yang lebih mencabar, hari itu aku perlu bangun seawal 5 pagi untuk bertolak dari Sheffield ke Newcastle setelah tertinggal train pada malam berikutnya. Kali ke 2 tertinggal train di UK setelah yang pertama di Edinburgh cuti winter yang lalu.

"kring kring" "kring kring" bunyi telefon membuatku terjaga.

"Hello....."

Aku tersentak.

Bagaimana harus aku bertindak?

*****

Sedang lecturer menerangkan glycogen metabolism dan anabolism, fikiranku melayang jauh memikirkan assignment yang perlu dihantar sebelum easter break bermula. Assignment yang begitu penting untuk lepas tahun pertama pengajian medic ku. Sejurus tamat kelas, dengan bekalan Laptop Acer yang sudah 3 tahun berkhidmat cemerlang untukku, ku melangkah kaki ke Library.

"tit tit" "tit tit" 1 message received terpanpang di screen phone ku.

"Assalamualaikum zaid...."

Aku tersentak sekali lagi!

Bagaimana harus aku memberi respond?

*****

Respond ku berdasarkan ayat-ayat ini. Moga mereka memahami.

Hasan Al Banna menjawab kepada wartawan apabila beliau ditanya siapa anda,

"Saya adalah seorang pengembara yang mencari kebenaran. Saya adalah manusia yang mencari erti sebenar kemanusiaan. Saya adalah seorang warganegara yang impikan sebuah negara yang dihormati, merdeka, tenteram dan hidup harmoni di bawah naungan Islam yang murni.

Saya hanyalah ibarat seorang yang memahami rahsia hidupnya. Justeru die berseru: Sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanya untuk Allah tuhan sekalian alam, tiada yang mempersekutukanNya. Inilah yang diperintahkan kepada saya dan saya adalah seorang yang menyerahkan diri,


*****

Malaysian Night...apakah hukum menganjurkannya, menyertainya dan menyokongnya?

Kenapa begitu banyak tempat di UK ini yang mahu mengadakan majlis itu?

Perlukan aku menyertai? Berdiam diri? Menentang kewujudannya?





Comments

Anonymous said…
fyi,i'm your frequent blog reader.u know yourself best.i respect your thoughts,your decision,your stand,and i really respect you zaid.may be i did a mistake by asking you to consider yourself of joining our malaysian night.it was my bad,i'm really sorry.by right i should know your answer earlier.i'm agree if you're not joining or just stay silent,but please dont go against us.thanks!.anyhow,i'll still wait for the answer of hukum u mentioned.
Anonymous said…
let us not make this a barrier between us.i would be the 1st to support u if the events had followed islamic guidelines,i am not in the position to judge right or wrong or to fatwa but what i know,among which is,it is prohibited for women in general to perform in front of male audience in particular non-muhrim.this is syaria,therefore unquestionable,unlike aqidah,in which we have to question and find an answer,with proper guideline that is.hope that clarifies my stand.
Anonymous said…
"it is prohibited for women in general to perform in front of male audience in particular non-muhrim"

yo said this after this;

"let us not make this a barrier between us"

which from my point of view, very contradicting as I believe paqin and u are not muhrim to each other..

"this is syaria, therefore unquestionable"

and who told you this?
ahmad zaid said…
to paqin: i can understand why u invite me to join malaysian night. mmg sebagai manusia, sudah fitrah untuk rasa gembira apabila ramai bersama-sama melakukan sesuatu. itulah solat jemaah digalakkan. as u respect my decision, i also respect ur decision. do what u think good for u.

to anonymous 1: thank you for giving ur opinion but better use ur own identity!

to anonymous 2: what i think anonymous 1 said "barrier between us" meaning janganlah sebab isu ini kita bermasam muka dan bertelagah. bincang lah secara terbuka dan saling hormat menghormati.
(+.+) said…
1st of all,indeed i am not her muhrim,and i dont get ur point,sorry, whats the contradiction?what i meant by saying "let us not make this a barrier between us" is that, x nak gaduh2, let it remain an open discussion with emotions put aside.ok?


syaria is hukum Allah, pencipta, Al-Khaliq, firman Allah,

" Kalau aku suruh engkau(manusia) utk meninggalakan rumahmu utk selama2nya atau aku suruh engkau membunuh diri pasti ianya lbh baik bagimu," - mafhum

Now, lets discuss about this ayat, if the commandment was given to kill ourselves, would you find the logic behind it? no,and yet'it would be better for you'.

we see many people quetioning syaria nowaday, hkum hudud for example even muslims are questioning it nowaday, yet the true question is, are they 'true' muslims?, because if they were they would have never question the authority of god,he can implement anything without having to ask for our agreement..dont u think? hudud is syaria, no need for logic to be implemented,same goes to hukum pementasan,it is syaria, no need for logic=unquestionable (coz if u do,u wouldnt get a perfect answer for it)

does that answer?

the anonymous above is me
Anonymous said…
you didn't clarify earlier by what you mean "let us not make this a barrier between us". because when I first interpret no barrier, it didn't go --> no gaduh2, open discussion wtv..it goes like no clothes, no limitation (nasty me huh? my bad)

(+.+), Islam forever is logical and there's always reasons when we are prohibited, encouraged or obliged to do something. Being able to explain why this and why that make it syumul (perfect in very way). people don't blatantly accept Islam,they embrace it because it gives explanation to everything. And why I said everything, I mean EVERYTHING! it gives answers that the searchers is seeking for. When Allah commanded Nuh to build the arch, there's reason for it, when Allah commanded Muhammad to go on pilgrim, there's reason for it n when he put barrier between unrelated men and women THERE'S REASON for IT. Allah is the almighty and he knows what best for us. therefore, stop telling those who want to seek answer that they shouldn't question it..i hope you get me.

and the second anonymous is me (+_+) --> definitely cuter than (+.+) LOL!!!! (it's a joke btw)
Anonymous said…
assalamualaikum,paqin..may i know the tentative of the event?
i saw the poster on google image..its really nice,attracting poster..
it was stated on the poster that one of the events is fashion show right?
is it divided into male or female session? or combined?
it is not wrong to organize an event, to show our culture,to demonstrate what Malaysian is, but how we do it is quite not proper in Islamic way. it is because, usually the event will allow boys mix with girls who are not muhrim at all..that is one of the example. if solat berjemaah pon kita separatekan bahagian boys n girls,xkan utk event ni kita xley buat macam tu?
halu9 said…
malaysian night?
xsalah untuk anjurkan..bagus utk tonjolkan budaya2 yang ada kat malaysia utk tatapan dunia..
tp depends kat cara bagaimana ia dianjurkan juga..
selalunya malam malaysian night tu,pergaulan sosial berlaku between bukan muhrim dan sebagainya..ini bukan sebahagian dr culture kita..
ahmad zaid said…
revolusi malaysian night perlu dilakukan...

moga kita mendapat kekuatan untuk melakukan perubahan...

at least selama diri ini berada di newcastle, ada juga sumbangan untuk masyarakat dan agama.

ayuh kawan2!
Anonymous said…
Salam,sorry menyebuk sekejap.
Saya ingin mengutarakan pandangan yang mungkin agak bersifat idealistik tapi saya rasa mampu dilaksanakan dengan kapasiti yang kita ada di newcastle sekarang jika semua orang get involved.

Bagi saya,apabila ada percanggahan pendapat sebegini, lebih baik kita memilih jalan tengah supaya tiada hati yang terguris,tapi dalam masa yang sama tidak bertentangan dengan prinsip kita sebagai seorang Islam.Oleh itu,it is very crucial for us to bring a change in an acceptable manner sebagaimana firman Allah "Dan demikian pula kami menjadikan kamu(umat Islam) agar kamu menjadi saksi atas perbuatan manusia dan agar Rasul menjadi saksi atas perbuatan kamu...."(Al-Baqarah:143). Yang dimaksudkan dengan 'umat pertengahan' di sini ialah umat yang adil dan seimbang antara dunia dan akhirat.

Dalam soal ini,kalau ada yang bersetuju dengan Malaysian Night,boleh je nk buat tapi kena bertepatan dengan prinsip-prinsip selaku muslim la.Sebab ramai yang suka event2 yang meriah dengan hiburan dan sebagainya. Tapi hukum ini tidak haram jika tidak melanggar batas-batas yang ditetapkan. Kalau ada yang sukakan persembahan tarian, apa salahnya kalau tarian tu dibarisi oleh penari-penari lelaki dengan kariografi yang gempak dan mantap,sebab kat kolej saya(KYUEM) pernah buat macam tu dulu n diorang menang. Boleh buat something macam borea ke,tarian piring lelaki,atau persembahan seni mempertahankan diri dalam bentuk tarian ke misalnya. Untuk menarik lebih ramai orang,boleh diadakan sumthing macam traditional food festival(i believe everyone loves food especially nicholas.lol). Inilah masanya untuk kita menunjukkan kesyumulan Islam.That's my personal opinion. Mungkin ramai lagi yang boleh bagi idea yang lebih mantop.

p/s:Saya bukanlah seorang yang menyokong mahupun menentang Malaysian Night sbb ia ada both kebaikan dan keburukan tapi bergantung kepada cara pelaksanaannya.
ahmad zaid said…
thanks for KYUEM ex students. btol, malaysian night tidaklah salah...tetapi aktiviti yang ada dalam malaysian night perlu berteraskan Islam dan tidak melanggar hukum Allah..

moga Allah memberi hidyah kepada sesiapa yang dikehendakinya.
Anonymous said…
Hmmm...saya nk tambah. Menyebut tentang aktiviti yang berteraskan islam,mesti akan ade yg t'tanya2,"mcm mane tu??" Lantas mungkin ade yang terbayang aktiviti2 seperti nasyid, berzanji, dan seangkatan dengannya. Tapi tak semestinye macam tu. Perlu diingat Islam itu jelas dan syumul. Setiap aktiviti yang mendatangkan kebaikan dan tak melanggar prinsip-prinsip Islam tu adalah islamik.Tak perlulah dinyatakan ape prinsip2 tu sbb semua org pn dah tau. Macam lagu,kalau liriknye bertemakan kesatuan atau semangat cintakan tanah air contohnya,itu pun dikire berteraskan Islam. Oh,nampaknya saya tertinggal perkataan 'umat pertengahan' dalam firman Allah tersebut. It should be "Dan demikian pula kami menjadikan kamu(umat Islam) sebagai umat pertengahan agar kamu menjadi saksi atas perbuatan manusia dan agar Rasul menjadi saksi atas perbuatan kamu...."(Al-Baqarah:143). Jadi kepada yang terlibat, pls take it as a consideration. Boleh je utarakan pandangan anda kepada penganjur. Sama ada diambil tindakan ataupun tidak,dats a different thing. Sbb Allah menilai kita dari usaha,bukan hasilnya
nik madihah nik azis said…
Salam

Terdengar khabar angin tentang entri ini. Maka, pergilah mencarinya.

Ooo. Ada Msian Night, ada yang sokong, ada yang bangkang, ada yang nak bawa perubahan, ada yang suruh ikut jalan tengah.

Menarik!

Persoalannya, adakah kita akan menjadi 'Melayu' yang hangat-hangat tahi ayam, selalu bincang je lebih... Atau kita akan jadi Islam yang cakap serupa bikin?

Huhuhuhu.

Tahniah kepada adik-adik yang
1) menganjurkan msian nite kerana ingin memperkenalkan msia
2) ingin membawa perubahan kerana taknak buat benda haram
3) taknak 'barrier-between-us'.

=)
madihah
tidak anonymous