Winter Break

 

countdown yang semakin hampir! memang seronok apabila memikirkan cuti akan menjelma tidak lama lagi. Apatah lagi kali ini merupakan cuti panjang pertama bagi pelajar-pelajar Europe yang baru sampai September lalu.

Mana tidak seronoknya, apabila meninjau-ninjau Facebook rakan-rakan, masing-masing sibuk menempah tempat tinggal dan mahu menumpang di rumah kawan mereka sepanjang cuti. Ada juga yang sudah merancang perjalanan sehingga ke Spain, Turkey, Morocco, France dan German. Hebat!

Ada yang di Ireland mahu ke UK dan semestinya yang di UK nak ke Ireland. Pelajar-pelajar Czech juga tidak ketinggalan! UK dan Ireland mereka akan jejaki. Sudah tentu selepas cuti ini, beribu-ribu gambar di Facebook akan di upload. Dengan kebanyakannya sudah ada camera compact mahupun SLR, tanpa berjalan jauh pun, semua orang boleh melihat Europe di hujung jari. Globalisasi. Comment-comment juga akan berpanjangan seminggu dua.

Entah kenapa aku memilih Dublin untuk tempat pertama kulawati. Mungkin setelah kecewa dengan masyarakat melayu Islam di UK yang tidak bekerjasama, cantas mencantas, tidak berlapang dada dan taksub. Aku membawa diri ke Dublin untuk melihat bakal-bakal doktor yang kebanyakan nya juga dari KMB, tempat ku belajar sebelum ke Newcastle.

Direct Ryan Air Flight Newcastle-Dublin

Kedatangan rakan-rakan dari Cardiff juga akan menjadikan lawatan lebih bermakna. InsyaAllah satu dua program boleh dijalankan bersama Dubliners. Perkongsian pengalaman UK-Ireland sekurang-kurangnya memberi manfaat kepada kedua-dua belah pihak.

Katakan (Muhammad), "Jelajahilah bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang mendustakan itu" Al-An'am Ayat 11

Moga kepada rakan-rakan dan diri ini sendiri, ayat ini boleh kita jadikan panduan agar cuti kita ini menjadi terbaik. Cuti yang berpandukan ayat AlQuran. Cuti yang mengikut perintah Allah. Bukan sekadar cuti untuk bergembira, mengambil gambar dan tag di facebook.

Selamat bercuti!

p/s: jgn overspend. kalau mara masuk duit lambat nanti, menyesal.


Comments

itana said…
This comment has been removed by the author.
hafizkarim said…
yea!
Ismail Marzuki said…
datang US jom.
halu9 said…
mail..us best x?
amir mujahid said…
salam

apakah yang menyebabkan anda mengatakan bahawa masyarakat islam di UK tidak bekerjasama... dll. Atau adakah anda 'choose to see what you want to see' sahaja? Sedangkan kerjasama dan kesatuan itu ada dimana2 di bumi Uk ini.

(komen yg mmg saja nak 'provoke')
Anonymous said…
happy holidays.i've linked you to my blog.slamat pms or wtv events ure involve in. :D
ahmad zaid said…
to amir mujahid: kerjasama perlu dipertingkatkan. lebih perlu positive dan berlapang dada.