Ulang Tahun Kelahiran

Kesejukan tidur di ruang tamu membuatku terjaga…dah 6.30 pagi rupanya..bingkas ku bangun membilas wudhu’ dan sujud menghadap Ilahi. 20 tahun ku bernafas di bumi ciptaan-Nya. Hari ini tulang empat kerat terasa ringan pula. Mengemas rumah, mengalih perabot, menyapu lantai. Semuanya tanpa disuruh. Petang pula mengopek kelapa dan menumbuk – emak minta tolong buat kerisik. (kelapa yang digoreng dan dilumatkan sehingga pecah minyak. Selalunya diperlukan untuk membuat rendang).

Cuti kali ini ku bersama family di kampung. Sebulan lagi exam menjelang. Emak pagi tadi mendapat panggilan dari saudara – adik emak yang bongsu dalam keadaab tenat. Mak Su aku sekarang terlantar di rumah pak cik, menghidap penyakit kronik. Pihak hospital tidak mampu berbuat apa-apa lagi. Kereta abah pula berada di workshop – clutch leaking. Seperti dulu, sejak kecik, sejak dilahirkan sememangnya tiada ucapan atau sambutan hari lahir di rumah.

Didikan seperti itu menyebabkan aku tidak pernah ingat hari lahir ku. Sehinggalah mempunyai kawan-kawan yang selalu ‘wish’. Kelakar juga – sejak sekolah rendah sudah mendapat hadiah. Bila meningkat dewasa, di sekolah ‘all boys’ – tidak mahu aku menyambut birthday. Cuma sambutan bersama rakan-rakan yang lahir dalam bulan Mac tiap tahun diadakan. Itupun semua kerana nafsu nak makan kfc dan western food setahun sekali.

Teknologi serba maju. Pantas merentasi sempadan. Ramai jugak yang sempat menghantar sms – ku balas dengan memberitahu penghantar yang ke berapa.

1-     1. Muadz

2-    2.  =)

3-    3.  =)

4-   4.   Adlan

5-   5.   Imran

6-    6.  Zayd

7-    7.  Pok Cik

Bila bukak facebook pula..ramai gak yang wish…


 

 

Comments

Anonymous said…
I'm second in facebook.. huhu
err anyone home~~ jus wonder.. cam x berpenghuni je blog ni.. hihi nk masuk pon den sogan..

apepon.. walau pun blog ni mcm dh x hdup.. moga iman n taqwa tuan nyer blog ni trus hdup.. erti hdup pd memberi.. terus an berkongsi =)