Cerita 7.30 a.m

30 minit lagi kelas akan bermula seperti hari-hari yang lain. Tiada yang menarik, tiada yang istimewa. Hanya gelagat manusia yang terpaksa, dipaksa atau rela mengikut peraturan yang ditetapkan.

Aimin baru terjaga dari tidur.Bunyi jam loceng yang dibelikan oleh emaknya sejak masuk ke kolej itu sungguh memengitkan telinga. "Jangan kau lupa kunci jam tu setiap hari". "kau tu dah la susah nak bangun". Pesanan manusia yang melahirkannya itu tetap dalam ingatan. Aimin sedar, syurga terletak di bawah kaki ibu. Itulah prinsip hidupnya selama ini.

Bakul dobi sudah bertindih-tindih ketika Jelani tiba di bilik basuhan. Selama ini memang dia akan hantar baju untuk dibasuh lebih awal, tidak mahu dia menanti berhari-hari bajunya siap dicuci. "Nasib baik mak cik dobi x de" detik hatinya. Jelani dengan pantas meletakkan bakulnya paling hadapan berhampiran mesin basuh.

Khairul dan Jazmie duduk sebilik. Ke mana sahaja pergi bersama. Hatta ke bilik mandi pun akan bersama. "Weyh..cepatlah mandi..lame btul mandi..orang lain nak mandi jugak.." jerit Khairul. Jazmie pula seorang yang pendiam. Tidak pernah sekejap di hadapan cermin. Ada sahaja pencuci muka yang perlu digunakannya. Kebersihan muka amat dititikberatkan.

Terdapat semeja pelajar yang sedang makan di dewan selera. Yang paling bising ialah Hafiz. Ada sahaja cerita yang hendak disampaikan. Dari berita dalam negara, luar negara, sukan malah dunia hiburan. Semua dia tahu. Tidaklah menjadi masalah baginya untuk mendapatkan maklumat dari internet setiap pagi semenjak adanya broadband yang dipasang sebulan yang lalu.

Siti pula berada di koperasi. Setiap hari dia akan membeli dua roti Gardenia coklat dan satu kotak susu. Jarang dia bersarapan di dewan selera. Hidupnya yang mewah di rumah menjadikan duit tidak begitu sukar dikeluarkan. Hari itu dia ada interview. Selepas rehat dia bercadang untuk tidak menghadiri kelas. Seperti yang lain-lain juga.

Lain pula kisah Salihin. Tergesa-gesa dia memakai kasut sehingga stokin pun tidak sempat disarung dengan elok. "x pelah..nanti betulkan la ketika di surau" fikirnya. Tugasnya bukanlah mudah. Membaca doa di surau. tugas yang diberikan oleh senior itu dipikul bersungguh-sungguh. Hanya satu impiannya. Mengharapkan rakan-rakan mudah belajar sepanjang hari itu.

"Cikgu, saya x paham la soalan ni?". Tanya Zubaidah kepada Cikgu Latif. Bukan mudah bagi dirinya untuk bangun awal dan berjumpa cikgu Math kesayangannya setiap hari. Dulu tidak pernah terlintas dia mampu melakukan sperti itu. Namun kerana dia sudah tiga kali mendapat 3 dalam subjek itu. Dia tiada pilihan lain.

Kedengaran alunan orang mengaji dari bilik B111. Syamsiah istiqamah membaca alQuran setiap pagi sebelum ke kelas. Hatinya lebih tenang. Tafsir warna biru pemberian kakak usrahnya itu penuh dengan tanda-tanda plastik. Sekiranya sepanjang dia terjumpa ayat2 yang menarik hatinya, dia akan tampal dengan pelekat itu. Mudah lah dia berkongsi nanti ketika kuliah nanti.

Lutfi dan Acap tekun membuat latihan Chemistry di concourse. Sudah seminggu mereka datang awal dan belajar di situ. IRP di waktu pagi menjadi pilihan mereka. Walaupun hanya sempat membuat 2 atau 3 soalan. Itu sudah cukup menjadikan mereka berdua lebih bersedia di kelas nanti.

Latifah pula sedang menggosok baju untuk dipakainya hari itu. Maklumlah perkhidmatan dobi yang menggunakan mesin pengering menyebabkan baju kurungnya kedut seribu. Niat hatinya mahu membasuh baju itu dengan tangan sahaja selepas ini. Hari ini dia perlu berjumpa advisor EE nya. "sudah tentu ada yang tidak kene dgn 3rd draft aku.." ligat otaknya berfikir.

Haiqal pula baru sahaja selesai solat subuh. Subuh gajah. Tidak pernah pula dia mengambil kisah waktu syuruk. Pagi itu dia perlu segera ke kelas kerana waktu pertama adalah waktu Statistic. Dan cikgu stat nya sangat tegas dengan masa.

Jam menunjukkan 7.31 a.m
29 minit sebelum kelas bermula. Tiada yang berbeza, tiada yang istimewa. Hanya gelagat manusia.

Comments

adlan wafi said…
zaid, aku sangat suke post ni.

so common yet so interesting...;)
ahmad zaid said…
aku hantar karya aku ni masuk dalam majalah batch kita.

xtau ar lulus ke tidak..huhu

nak anta sajak x reti. kene blaja dgn shah dulu. huhu