Minta Tolong

Dalam hidup manusia seharian, sukar untuk lari daripada minta tolong. Apabila dihimpit kesusahan, kesukaran, kepayahan ataupun kesengsaraan, hati seolah-olah memikirkan sesuatu yang dapat membantu, mulut menjadi ringan untuk merayu bantuan dan anggota badan secara automatik mencari jalan penyelesaian. Namun kepada siapa kita sebenarnya perlu meminta tolong?

Sekadar mahu berkongsi ilmu, terdapat kisah Nabi Yusof yang berkaitan dengan minta tolong yang sedikit sebanyak boleh kita ambil pengajaran. Nabi Yusof mempunyai mukjizat untuk mentafsir mimpi. Ketika dalam penjara, Nabi Yusof meminta tolong salah seorang daripada tawanan yang bakal dibebaskan untuk menceritakan halnya kepada tuan agar Nabi Yusof dapat dilepaskan.

"Dan dia (Yusuf) berkata kepada orang yang diketahuinya akan selamat diantara mereka berdua, "Terangkanlah keadaanku kepada tuanmu." Maka setan menjadikan dia lupa untuk menerangkan (keadaan Yusuf) kepada tuannya. Kerana itu dia (Yusuf) tetap dalam penjara beberapa tahun lamanya. 12:42

Ada pendapat ulama mengatakan kerna Nabi Yusuf meminta tolong kepada tawanan itu dan mengharapkan tuan tawanan yang membebaskannya menyebabkan Nabi Yusuf tetap di penjara. Namun ada juga ulama yang mengatakan syaitan lah yang menjadi penyebab Nabi Yusuf terpaksa dipenjara lebih lama.

Letak lah Maha Pencipta dalam first list untuk meminta tolong. Bukankah hari-hari kita membaca 

"Hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan" 1:5


Comments

Anonymous said…
minta tolong umat islam bersatu...umat islam akan kuat bila semua bersatu...

itulah yang dilakukan oleh Salahudin al ayubi..

Allahu Akbar
Anonymous said…
Kene berusaha dulu baru minta tolong. Tawakal kepada Allah. Konsep terbaik.
Anonymous said…
thanks for the sharing..=)
Anonymous said…
Doa merupakan senjata Umat Islam..