Aku Tewas

Disember 2006 - Terlalu seronok menghabiskan cuti panjang setelah tamat SPM menandakan aku sudah habis sekolah menengah. Selamat tinggal Seremban. 5 tahun outing di Terminal One. Kira macam second hometown la..malah aku lebih tahu jalan-jalan di Negeri Sembilan berbanding di Pahang..ye ar..mase sekolah rendah duduk rumah je..bila dah duduk asrama baru ar jalan sendiri..

Satu hari, aku menerima sms dari cikgu sekolah ajak join camping kat Selangor. Aku yang tak uat pape time tu pun tergerak hati nak pergi. Hari jumaat aku ingat lagi aku gerak gi Seremban naik komuter...komuter tu la aku guna sejak form 1. Naik bas dari pahang sampai kl, then naik keretapi tu sampai seremban - stesen hujung. Aku g Seremban Parade beli sport shoes and seluar track. Then solat jumaat di Masjid Negeri.

Lunch hari tu makan dengan cikgu aku sebelum bergerak ke tempat berkumpulnye peserta camp Negeri Sembilan. Owh..ramai rupenye yang pergi. Aku dah x knal sesape, yang lain-lain tu macam dah jumpe byk kali..dah ar yang lain mcm kecik2 je..aku je yang dah abes spm..x pe ar..aku layan je la..pastu kita orang gerak la gi Selangor. Dalam asar macam tu sampai kat sane.

Macam-macam aktiviti yang ade, tapi bukan tu yang nak cerita, sebab aktiviti tu byk aku menang..haha..yang nak cite ni yang aku tewas..mula-mula sampai tu kita orang cari ar katil nak tidur. Tidur dalam asrama lbey kurang ar..Tapi peserta lbey byk dari katil..so adelah yang tdo bawah..aku duk bawah kipas ar..hujung dekat dgn dgn pintu..malam tu ade seorang peserta baru sampai and decide nak tdo sebelah aku..tapi kat bawah la..tempat aku ltak bag..

Malam tu sebelum tidur, aku tanya nama die, kira macam ice breaking ar..pastu tanya sekolah mane..tinggal kat mane..tapi siyesly x ingat name die..aku mmg susah nak ingat name orang..tapi aku tau die sekolah tahfiz..kira tgh hafal quran ar..die kate cuti stahun bape hari je..tu pun raye 2 hari je die kate..aku tanya nape x leh cuti lame? dia jawab, nanti budak2 lpe ar ape yang dierunk hafal.. (aku mula mengira 1-0) die hafal quran, aku surah pendek-pendek pun tergagap-gagap.

Die humble, lpak je tdo bawah..aku awal-awal lagi berebut nak tdo bawah kipas..(2-0) malam tu aku susah nak tdo..mula berfikir tentang kawan yang baru aku knal ni..kat sekolah dulu aku rase aku dah ckup hebat..sume aku nak, aku dapat..tapi ble dah kuar sekolah..sume tu macam x bermakne je..aku cuba ar nak cari benda yang aku lbey power dari die..pastu teringat aku power math..die x power..tapi..power math bley ke confirm aku masuk syurga..arhgh...aku tewas..

Malam esoknye aku sambung berbual lagi dengan kawan aku ni..aku cakap..bestla jadi hafiz..bley masuk syurga...die x bangga langsung..malah die jawab..hafiz ni kalau die lupa ape yang dia hafal..kat akhirat nanti kne hantuk kepala kat batu..pastu hantuk lagi..aku ingat lagi cerita die..aku tergamam..aku kalau orang puji..kompem rase happy dengan ape yang aku ade..aku tewas..(3-0) dah tiga berbalas kosong..

Aku mula rase x sdap hati..rase betapa empty nye hidup..tidak ade nilai..padahal umur dah 17 tahun..aku mula berfikir-fikir tentang mase hadapan kawan aku ni..die nanti nak keje ape..bley ke die survive?? emm..mase aktiviti kayak petang hari ke3..aku nampak parents kawan aku ni datang..ade mak, ayah and adik die..aku lalu ar sebelah family kawan aku ni..terkejut abes bila dengar die speaking English dengan family die..aktiviti kayak aku petang tu langsung aku x enjoy..(4-0) english aku dah la x ke mane..padahal umur kwan aku tyme tu baru 12 tahun..

Malam tu aku tanya la die..cam ne die leh speaking english dgn family? pastu die cakap dulu die sekolah kat US, sekalah rendah kat sane..(5-0) aku dah la x pernah g US walaupnu sehari..sekolah kat sane apetah lagi..(6-0) ar...die kate, lpas balik malaysia, die terus g sekolah tahfiz tu..aku tanya gak..ayah die keje ape..die cakap biznezman..pastu tetibe je aku rase die x perlu risau coz mesti die boleh teruskan perniagaan ayah die..jadi biznezman gak la..kompem dah ade keje..(7-0) aku ni xdela nak truskan biznez sesape..

habis je camp tu..aku rase persepsi aku dah berubah tentang sistem pendidikan di dunia ini. sekarang..hampir 20 tahun..x kerja2 lagi..masih belajar.. macam rase pemuda-pemuda disibukkan dengan ilmu duniawi semata-mata. Apabila sbut je belajar, semua boleh. Harap nanti aku bley jelaskan pandangan aku terhadap SEMUA BOLEH atas alasan belajar.

Semenjak hari tu, aku mula bertekad untuk keluar dari sistem pendidikan yang aku lalui sekarang. Aku dapat rase betapa indahnye hidup kawan aku yang aku jumpa tu..tapi, aku tiada pilihan..aku x mampu jadi seperti kawan aku itu..tetapi aku berdoa..generasi seterusnya, akan merasai jalan yang lebih bermakna. Menguasai bahasa di sana dan pulang ke tanah air untuk ke sekolah tahfiz..




Comments

adlan wafi said…
zaid, aku suka post ni.

u lost dreadfully but ur losses made u realize something much more important than winning and that makes u a champion...;)

if u think u're good, always remember that there's someone else better and if u're bad, always remember that there's someone else worse than you

that way, u shall remember that Allah berkuasa memberikan rezeki kepada sesiapa shj yg dikehendaki-Nya (13:26)
itana said…
one thing to be sure, ur lost make u gain sumthing which is bigGer than ur lost.go0d enough that u've g0t the chance to grab it =)
being older doesn't necessarily make u lose more,but if u keep reflecting ur past,every experience is counted to make u gain more.
(sori x reply aritu.heheh)