Tuesday, February 24, 2009

Deception Point - Book Review


After I signed my EE form on 13 Feb 2009, i decided to read English novel to remove all hypertension in my blood after 2 months of finishing my IB stuff. Don't know what book to read, I ask my IRP leader (group study leader) to choose one for me.
"What kind of book do you prefer?" she asked.
"Whatever book that you want me to read. But please don.t too thick! I'm afraid if i don't have time to settle it." a sort of joking from me.

It took 2 weeks for me to reach the last page. At first i found it is very hard to understand some new vocab that i've never been used before. But I skipped. Try to get the story compared to get the meaning of each word. Here, I dont want to give the overview of the story but to share some thought about the 'Deception Point'.

First, America have very powerful military equipment. Dan Brown state that UFO stuff that some of us believe the existent of it actually US flying machine. But they do not reveal the truth.
Second, expect the unexpected. People can arrange everything in order to create 'new finding' or new 'knowledge'. Better discover it by yourself than just noding your head when peolple tell you something.

this is my first time writting my entry in english. if you all find any mistake, grammar or wutever.

Saturday, February 21, 2009

2009 Conspiracy Theory



Serangan kejam dan ganas tentera Israel yang tidak berperikemanusiaan selama 22 hari ke atas Semenanjung Gaza menggemparkan seluruh dunia. Ketika umat Islam menyambut tahun baru hijrah dan masyarakat dunia meraikan tahun baru 2009, Zionis membunuh manusia yang tidak berdosa atas alasan roket Hamas yang membelah ruang udara Israel - walaupun Israel sendiri sebenarnya tiada ruang udara. Penjajahan paling buruk dalam sejarah moden. Israel membutakan mata dunia bahawa merekalah sebuah negara yang terdiri dengan kukuh, Palestine dilenyapkan dalam peta. New World Order.



Sedar atau tidak, Obama yang dinanti-nantikan untuk memulihkan keadaan dunia tidak mampu berbuat apa-apa. Iluminati. Malah yang lebih menyedihkan lagi, Obama menghantar 17000 tentera tambahan untuk menyerang Afghanistan. Berita terbaru yang saya terbaca hari ini, U.S meminta negara lain untuk membantu mereka menghapuskan Taleban. Perang Salib berterusan. Adakah ini semua hanya kebetulan atau disusun...?



America dikatakan sedang menghadapi krisis ekonomi paling teruk sekarang ini. Kadar pengganguran melambung tinggi. Kerajaan mengeluarkan pelbagai scheme ekonomi untuk memastikan rakyat masih mahu terus berbelanja. Negara Eropah pula berhadapan konflik dengan Rusia yang secara tiba-tiba memutuskan bekalan gas ke Eropah. Eropah Panik. Padahal warga Palstine sudah lama tidur dalam kesejukan yang gelap.


Silap mata. Misdirection. Israel pula terus mengebom sempada Gaza dan Rafah atas alasan adanya terowong untuk meyeludup senjata. Gencatan senjata hanya sehari. Tetapi, Hamas pula yang dipersalahkan apabila media menayangkan video sebuah truck yang menyerang pos kawalan Israel, tetapi serangan Israel didiamkan begitu saja. Freedom Of Speech hanya idealogi.

Israel menuduh Iran yang menyeludup senjata ke Gaza melalui laluan air(kapal). Tidak lama selepas itu, heboh didada akhbar wujudnya lanun (pirates) di Somalia. Semua negara menghantar tentera laut ke Somalia. Jepun yang sudah lama berdiam diri dalam isu ketenteraan pun menghantar kapal perang melawan lanun. Dimankah Somalia?

Dari peta kita dapat lihat, kedudukan strategik Somalia. Rekaan atau realiti, semua negara mahu menewaskan lanun Somalia. Sedang itu pula kapal perang US mengejar dan menahan kapal kargo Iran yang melalui Arabian Sea dan Red Sea dan dituduh menghantar senjata ke Gaza. Siapakah lanun? Somalia atau US? Iran menjadi mangsa lanun dihadapan tentera laut dunia. Sekiranya lanun Somalia benar-benar wujud, tidak cukupkah US sahaja yang menewaskannya? Bukankah US Navy sangat hebat? Apalah sangat teknologi Somalia ada. Tidak logic untuk melawan US hatta Malaysia sekalipun. Sekiranya betullah Lanun Somalia mempunyai senjata yang hebat, dari mana mereka mendapat bekalan?? Sudah tentu ada pihak yang membekalkannya supaya Somalia ada lanun, dan mereka laporkan kepada dunia tentang lanun itu supaya dibanteras. Somalia kambing hitam=scapegoat.


Wednesday, February 4, 2009

Cerita 7.30 a.m

30 minit lagi kelas akan bermula seperti hari-hari yang lain. Tiada yang menarik, tiada yang istimewa. Hanya gelagat manusia yang terpaksa, dipaksa atau rela mengikut peraturan yang ditetapkan.

Aimin baru terjaga dari tidur.Bunyi jam loceng yang dibelikan oleh emaknya sejak masuk ke kolej itu sungguh memengitkan telinga. "Jangan kau lupa kunci jam tu setiap hari". "kau tu dah la susah nak bangun". Pesanan manusia yang melahirkannya itu tetap dalam ingatan. Aimin sedar, syurga terletak di bawah kaki ibu. Itulah prinsip hidupnya selama ini.

Bakul dobi sudah bertindih-tindih ketika Jelani tiba di bilik basuhan. Selama ini memang dia akan hantar baju untuk dibasuh lebih awal, tidak mahu dia menanti berhari-hari bajunya siap dicuci. "Nasib baik mak cik dobi x de" detik hatinya. Jelani dengan pantas meletakkan bakulnya paling hadapan berhampiran mesin basuh.

Khairul dan Jazmie duduk sebilik. Ke mana sahaja pergi bersama. Hatta ke bilik mandi pun akan bersama. "Weyh..cepatlah mandi..lame btul mandi..orang lain nak mandi jugak.." jerit Khairul. Jazmie pula seorang yang pendiam. Tidak pernah sekejap di hadapan cermin. Ada sahaja pencuci muka yang perlu digunakannya. Kebersihan muka amat dititikberatkan.

Terdapat semeja pelajar yang sedang makan di dewan selera. Yang paling bising ialah Hafiz. Ada sahaja cerita yang hendak disampaikan. Dari berita dalam negara, luar negara, sukan malah dunia hiburan. Semua dia tahu. Tidaklah menjadi masalah baginya untuk mendapatkan maklumat dari internet setiap pagi semenjak adanya broadband yang dipasang sebulan yang lalu.

Siti pula berada di koperasi. Setiap hari dia akan membeli dua roti Gardenia coklat dan satu kotak susu. Jarang dia bersarapan di dewan selera. Hidupnya yang mewah di rumah menjadikan duit tidak begitu sukar dikeluarkan. Hari itu dia ada interview. Selepas rehat dia bercadang untuk tidak menghadiri kelas. Seperti yang lain-lain juga.

Lain pula kisah Salihin. Tergesa-gesa dia memakai kasut sehingga stokin pun tidak sempat disarung dengan elok. "x pelah..nanti betulkan la ketika di surau" fikirnya. Tugasnya bukanlah mudah. Membaca doa di surau. tugas yang diberikan oleh senior itu dipikul bersungguh-sungguh. Hanya satu impiannya. Mengharapkan rakan-rakan mudah belajar sepanjang hari itu.

"Cikgu, saya x paham la soalan ni?". Tanya Zubaidah kepada Cikgu Latif. Bukan mudah bagi dirinya untuk bangun awal dan berjumpa cikgu Math kesayangannya setiap hari. Dulu tidak pernah terlintas dia mampu melakukan sperti itu. Namun kerana dia sudah tiga kali mendapat 3 dalam subjek itu. Dia tiada pilihan lain.

Kedengaran alunan orang mengaji dari bilik B111. Syamsiah istiqamah membaca alQuran setiap pagi sebelum ke kelas. Hatinya lebih tenang. Tafsir warna biru pemberian kakak usrahnya itu penuh dengan tanda-tanda plastik. Sekiranya sepanjang dia terjumpa ayat2 yang menarik hatinya, dia akan tampal dengan pelekat itu. Mudah lah dia berkongsi nanti ketika kuliah nanti.

Lutfi dan Acap tekun membuat latihan Chemistry di concourse. Sudah seminggu mereka datang awal dan belajar di situ. IRP di waktu pagi menjadi pilihan mereka. Walaupun hanya sempat membuat 2 atau 3 soalan. Itu sudah cukup menjadikan mereka berdua lebih bersedia di kelas nanti.

Latifah pula sedang menggosok baju untuk dipakainya hari itu. Maklumlah perkhidmatan dobi yang menggunakan mesin pengering menyebabkan baju kurungnya kedut seribu. Niat hatinya mahu membasuh baju itu dengan tangan sahaja selepas ini. Hari ini dia perlu berjumpa advisor EE nya. "sudah tentu ada yang tidak kene dgn 3rd draft aku.." ligat otaknya berfikir.

Haiqal pula baru sahaja selesai solat subuh. Subuh gajah. Tidak pernah pula dia mengambil kisah waktu syuruk. Pagi itu dia perlu segera ke kelas kerana waktu pertama adalah waktu Statistic. Dan cikgu stat nya sangat tegas dengan masa.

Jam menunjukkan 7.31 a.m
29 minit sebelum kelas bermula. Tiada yang berbeza, tiada yang istimewa. Hanya gelagat manusia.